belonen of corrigeren?
Waarom ik geen gebruik wil maken van slipkettingen en dergelijke corrigerende middelen.
Corrigeren gebeurt in situaties waar de een afhankelijk is van de ander, en die het dus maar ondergaat. Corrigeren gebeurt door mensen die macht hebben over de ander. Daarom gebeurt dit vaker bij jonge kinderen en vrouwen dan bij stoere, sterke mannen of pubers.
Corrigeren is dus misbruik maken van de macht die je hebt.
In de tabel hieronder vergelijk ik twee methoden met elkaar;
· Aversieve training = iets onaangenaams toedienen/corrigeren
· Positieve training = door iets fijns toe te voegen
Corrigeren gebeurt in situaties waar de een afhankelijk is van de ander, en die het dus maar ondergaat. Corrigeren gebeurt door mensen die macht hebben over de ander. Daarom gebeurt dit vaker bij jonge kinderen en vrouwen dan bij stoere, sterke mannen of pubers.
Corrigeren is dus misbruik maken van de macht die je hebt.
In de tabel hieronder vergelijk ik twee methoden met elkaar;
· Aversieve training = iets onaangenaams toedienen/corrigeren
· Positieve training = door iets fijns toe te voegen
Aversieve training
= iets onaangenaams toedienen/corrigeren |
Positieve training
= door iets fijns toe te voegen |
Je brengt de hond in omstandigheden waarin hij ongewenst gedrag zal vertonen
Je straft voor het getoonde, ongewenste gedrag. Dit terwijl je de hond zelf in die voor hem moeilijke omstandigheden hebt gebracht
Je richt je op wat fout gaat. Met als gevolg irritatie en teleurstelling bij jou
Je bent helemaal klaar om te straffen, dus veel spanning bij jou, klaar om te corrigeren
Je corrigeert de hond voor iets dat je hem zelf hebt aangeleerd
Je leert de hond iets AF
De hond laat iets uit angst voor straf
Het willen tonen van het gedrag neemt toe dus probleem blijft onderhuids bestaan en wordt erger en kan zich ook naar buiten toe manifesteren
|
Je brengt de hond in omstandigheden waarin hij geen ongewenst gedrag zal vertonen
De hond krijgt een beloning voor het getoonde gewenste gedrag
. Je richt je op wat goed gaat: plezier en vertrouwen in zijn kunnen
Je bent helemaal klaar om te belonen, dus veel enthousiasme en ontspannen sfeer
Je beloont de hond om hem vaardigheden te leren
. Je leert de hond iets AAN
De hond leert open en graag
Het willen tonen van het gedrag neemt af, ander gedrag levert immers meer op dus probleem dooft uit, verdwijnt
. |
Wat ik hieronder beschrijf heb ik in de dierentuin zien gebeuren en is een duidelijk voorbeeld van de keuzes die wij kunnen maken tijdens het leerproces en de gevolgen van die keuzes.
Een moeder had haar peuter op de arm. De peuter ‘sloeg’ haar een paar keer in het gezicht. Een optie om dit af te leren is door het kind een klap terug te geven in het gezicht. Het kind zal schrikken, wellicht huilen en uit angst voor nog een klap de conclusie trekken dat je beter niet iemand in het gezicht kunt ‘slaan’.
Dit was echter niet wat er in de dierentuin gebeurde. Wat ik daar zag vond ik super. De vader, die had gezien dat het kindje ‘sloeg’, ging naar het kindje toe en legde het kindje uit dat het mama beter kon aaien, en deed dit voor. Het kindje deed het na en de ouders moedigde dit enthousiast aan. Het kindje stopte met slaan, dat leverde immers niets op. Daar tegenover leverde aaien wel iets leuks op: aandacht en enthousiasme van beide ouders.
Bovenstaande is de reden waarom slipkettingen e.d. corrigerende middelen in de door mij gebruikte methode niet zijn toegestaan.
Een moeder had haar peuter op de arm. De peuter ‘sloeg’ haar een paar keer in het gezicht. Een optie om dit af te leren is door het kind een klap terug te geven in het gezicht. Het kind zal schrikken, wellicht huilen en uit angst voor nog een klap de conclusie trekken dat je beter niet iemand in het gezicht kunt ‘slaan’.
Dit was echter niet wat er in de dierentuin gebeurde. Wat ik daar zag vond ik super. De vader, die had gezien dat het kindje ‘sloeg’, ging naar het kindje toe en legde het kindje uit dat het mama beter kon aaien, en deed dit voor. Het kindje deed het na en de ouders moedigde dit enthousiast aan. Het kindje stopte met slaan, dat leverde immers niets op. Daar tegenover leverde aaien wel iets leuks op: aandacht en enthousiasme van beide ouders.
Bovenstaande is de reden waarom slipkettingen e.d. corrigerende middelen in de door mij gebruikte methode niet zijn toegestaan.
"I did then, what I knew then, & when I knew better, I did better." -Maya Angelou-